
En blåsig fredagsmorgon i Göteborg har vi stämt träff med Veronika Karpenman, biträdande verksamhetschef på Capio Vårdcentral Kvillebäcken. Med ca 17 100 listade patienter och runt 60 medarbetare tillhör de en av stadens största vårdcentraler. Kanske är det en av anledningarna till att personal trivs bra? Vårdcentralen täcker nämligen alltifrån BVC och infektioner till psykisk hälsa och rehab. För den som arbetar på Kvillebäcken innebär det möjligheten att samarbeta med kollegor på andra enheter och att alltid kunna erbjuda varje enskild patient precis den vård som behövs vid det givna tillfället.
Många upplever att vården, till skillnad från andra sektorer, hamnat efter i frågor som gäller arbetsmiljö och villkor utifrån individens intresse och förutsättningar. Men för att behålla kompetent och attrahera ny personal ställs idag ökade krav på arbetsgivarna.
Under 2022 lämnades över 500 omdömen, direkt från vårdpersonal som arbetat på enheten, till vårdgivare som publicerat uppdrag på Eppow. I genomsnitt fick vårdenheterna 4,7 av 5 och de som hamnade högst upp på listan var vårdgivare i Skåne och Västra Götaland. Åtta vårdenheter lyckades med bedriften att få 5 av 5 i samtliga omdömen under det gångna året.
Direkta och transparenta omdömen hjälper vårdpersonal och vårdgivare att hitta rätt
Med Eppows tjänst kan både vårdpersonal och vårdgivare direkt, transparent och konstruktivt lämna omdömen om varandra efter avslutat uppdrag. Det resulterar i en omedelbar och tydlig feedback, vilket inte minst kan hjälpa en verksamhetschef i jakten på rätt kandidater såväl som i utvecklingsarbetet av vårdenheten. Capio Kvillebäcken har under åren de använt Eppow fått fina omdömen, med ett genomsnitt på 4,9 av 5.
En ordentlig introduktion är en viktig del av Kvillebäckens framgångsrecept
“Jag tror många uppskattar att arbeta här för att de har väldigt roligt på jobbet och härliga kollegor, det är något vi genomgående får höra. För oss är det också otroligt viktigt att satsa på en ordentlig introduktion. Det är inte bara avgörande för hur personen kommer trivas utan också prestera. Vi ser till så att de kommer in i systemet, får en förståelse för hur vårdcentralen fungerar och känner sig som en i gänget från början.”
– Veronika Karpenman
Omdömen en del i rekryteringsprocessen
Det visar sig att Veronika inte själv hunnit se många av de fina omdömen som kommit in.
Vi passar på att läsa upp några av dem för Veronika:
“Bästa förutsättningarna att utföra uppdraget”, “Fantastiska kollegor och utmärkt introduktion”, “Väldigt bra, lyhörda chefer som hjälper till direkt vid förfrågan”, “Så omhändertagande och fina kollegor, alla snabba till hjälp och gott humör”
De som kommer till oss brukar säga hur bra dem trivts här, vilket är jättekul! Jag försöker själv förmedla detta till alla som arbetar här, och det är klart att om man får höra hur bra man är på att ta hand om nya kollegor så bidrar det till positiv energi. Det blir en god spiral helt enkelt och det är viktigt att alla påminns om att var och en är en bidragande orsak till att skapa en bra arbetsplats.
– Veronika Karpenman
Veronika berättar att funktionen med omdömen används i Capio Kvillebäckens process när de letar efter kandidater på Eppow. Det är ett bra sätt att få ytterligare en referens från andra chefer som arbetat direkt med personen. Utöver tidigare erfarenhet är vissa egenskaper särskilt viktiga med tanke på att personen kommer in på ett kortare eller längre uppdrag. Många tänker kanske att vården funkar detsamma men alla verksamheter är olika och här kastas du in i det direkt. Då krävs det förmågan att kunna hantera situationen, vara flexibel och ha tilltro till sin förmåga att klara av det.
Vi kan ta en specialistsköterska som verkligen var en riktig stjärna! Hen kom till vår BVC som då nästan var helt tom och ska rodda allt vad det innebär. Det gjorde hen med bravur. Mycket av det handlar givetvis om vilken person hen är men också stor medicinsk kunskap, erfarenhet och en trygghet i sin profession.
– Veronika Karpenman
Efter en rundvandring i deras många lokaler hinner vi titta in snabbt på den traditionsenliga fredagsfrukosten där hela personalstyrkan samlas. Även om Veronika och gänget på Capio Kvillebäcken verkar ha lite svårt att sätta fingret exakt på varför folk trivs så bra på arbetsplatsen så kan vi konstatera att det råder en genomgående härlig stämning.
Från Eppows håll är det särskilt roligt att kunna lyfta upp inspirerande vårdenheter likt Capio Kvillebäcken. Vi vet att det är ett krävande arbete som alltför sällan uppmärksammas. Därför delar Eppow också ut utmärkelsen Vårdpersonalens Val för att lyfta fram vårdenheter runt om i Sverige som varit anmärkningsvärt bra på att ta hand om hand sin personal.