
Vi är glada och stolta att kunna presentera Mats Lockner. Med sina många års erfarenhet från vården kommer Mats kompetens spela en avgörande roll i Eppows fortsatta ambition med att förändra synen på vården och göra riktig skillnad för miljontals människor.
I sin roll som Customer Success Manager är Mats den som leder arbetet med att möjliggöra för vårdpersonal och verksamhetschefer att bygga starka och långsiktiga relationer med varandra. Vi passade på att fråga Mats varför han han hamnade på Eppow och vilka tips han har till dig som letar rätt arbetsplats eller personal.
Berätta om din bakgrund!
Jag är uppvuxen i Hofors men sedan länge bosatt i Stockholm. Spenderat majoriteten av mitt yrkesliv med att bygga relationer, hjälpa kunder och lösa problem. Har tidigare arbetat gentemot vården och alltid velat komma tillbaka.
Det jag gillade, och som lockade mig till Eppow, var hur tjänsten ger förutsättningar till vårdpersonal och vårdgivare att få kontakt med varandra direkt. Mina tidigare erfarenheter inom vården har verkligen tydliggjort hur sällsynt det är, trots att det borde vara helt självklart.

Vilka utmaningar inom vården ser du som viktigast att lösa?
Det mest brådskande nu är den generella personalbristen och de skenande kostnaderna. Jag tänker att om regionerna vill få tillbaka vårdpersonal som fast anställda så kan man inte bara försämra villkoren i upphandlingar gentemot externa aktörer, utan det primära måste vara att ändra sin egen approach mot vårdpersonalen. Det kan handla om alltifrån mer flexibla anställningar, låta fler fakturera via eget bolag, skapa en nationell pool som gör att personal kan jobba på en annan vårdenhet vissa veckor under året. I grund och botten vet vi att många inom vården idag känner att arbetsvillkoren är otillräckliga och deras möjlighet att utvecklas, få variation och flexibilitet under ett arbetsliv är begränsad. Särskilt om vi jämför dessa yrkesgrupper mot hur stora delar av övriga arbetsmarknaden ser ut.

Varför är det så viktigt att kapa bort mellanhänderna?
Jag tror starkt på idéen att de som arbetar närmast verksamheten är dem som vet bäst vad som funkar. Det är inte en konsultchef eller extern rekryterare. När exempelvis en läkare eller sjuksköterska kan komma överens om ersättning och upplägg direkt med ansvarig chef så kapar vi bort onödiga mellanhänder samtidigt som det blir bättre matchningar. En win-win för vården.
Vad har du för råd till den som letar rätt arbetsplats eller personal?
Som vårdpesonal:
- Engagera dig i verksamheten.
Det kan vara en framtida arbetsgivare, referens eller enhet du återkommer regelbundet till. - Nyttja omdömena för att hitta nya enheter
På Eppow kan du snabbt få en uppfattning om hundratals vårdenheter i hela Sverige utifrån omdömen dina branschkollegor lämnat. Enkelt för dig att båda hitta och jämföra olika arbetsplatser.
Som verksamhetschef:
- Behandla och involvera personal på uppdrag som en anställd.
Det kan vara en framtida anställd du möter. Oavsett om det är en person som regelbundet återkommer eller det slutar i fast anställning så finns det stora fördelar i rekryteringsarbetet för en vårdenhet vars verksamhet personal verkligen vill komma tillbaka till. - Använd omdömena i rekryteringsprocessen
Med Eppow är det enkelt för dig att direkt bilda dig en uppfattning om kandidat passar enheten då du kan ta del av hur andra chefer upplevt att arbeta med personen.