
Hur kan man arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare? Vad är egentligen hemligheten bakom att inte behöva ta in bemanningsbolag eller själv lägga ut jobbannonser? Vi pratade med Maryam Kian, verksamhetschef på Meliva Vårdcentral Jakobsberg, om hur de arbetat för att vara en arbetsgivare som personalen upplever är ett andra hem.
Maryam Kian har varit verksamhetschef sedan 2021 och är i grunden specialistsjuksköterska med inriktning distriktssköterska. På vårdcentralen arbetar ett tiotal professioner och på bara några år har man gått från 3200 listade patienter till ca 4700. Mycket tack vare bemötandet tror Maryam, något som varit en viktig framgångsfaktor både i rollen som vårdgivare såväl som arbetsgivare.
Varför vill vårdpersonal arbeta hos er?
Jag tror verkligen att vi lyckats skapa en känsla av att vi är mer än en arbetsplats. När du arbetar här så är det att komma till en liten familj, där vi stöttar varandra, hjälper varandra och du tillåts vara mer än bara yrkesprofessionen. Vi ser hela människan, både vad du har i privatlivet och vad du har när du kommer hit. Det är tillåtet att göra fel på den här vårdcentralen och händer något så pratar vi om det direkt. På så sätt kan vi lära oss av det, förbättra och förebygga inför framtiden. Men ingen ska vara rädd för att göra fel eller inte komma till tals. Det finns ingen hierarki här, utan oavsett om du är distriktsläkare eller undersköterska så har du samma rättighet att komma till tals och möjlighet att påverka hur verksamheten ska bedrivas.

Häromdagen fick jag höra en väldigt fin sak från en av läkarna. Hen hade fått tips om att söka jobb någon annanstans för att påskynda processen med ST och då svarat:
“Jag kan inte göra det. Det här är mitt hem och jag kan inte jobba någon annanstans.”
Det värmde verkligen. Just den där känslan av att du inte bara kommer till ett jobb utan till din andra familj. Det tror jag händer när man ser hela människan.
Vad är viktigast i rekryteringsprocessen?
När jag träffar potentiella anställda så är det viktigaste att de har hjärtat på rätt ställe och att de fungerar i den här lilla familjen vi har. Det är både den sociala delen och att förstå vilken person det är jag har framför mig. Kunskap och det professionella är givetvis viktigt men jag tror att själva jobbet kan du lära dig men det är inte lika lätt att ändra dig själv som människa.

Människan är A och O för mig, både i rollen som chef och när jag ska anställa nya.
Det absolut viktigaste för min del är att säkerställa patientsäkerhet och att vi alltid har ett bra bemötande. Därför är det helt avgörande att det är rätt människor som arbetar inom vården.
Människan är a och o för mig, både i rollen som chef och när jag ska anställa nya. Vi har haft fall där det inte har varit en bra match och då funkar det inte. Det syns så tydligt och förstör den energi som finns i arbetsgruppen. Sammanfattningsvis: Karaktären måste vara rätt, det andra lär man sig.
Vad hoppas du andra kan lära sig av hur ni arbetar med att behålla och attrahera personal?

Det bästa tips jag kan ge är att när jag pratar med mina anställda så är verkligen allt mitt fokus på personen. Det är hennes/hans tid. Jag är närvarande både psykiskt och fysiskt. Man ska inte underskatta hur betydelsefullt det är, för personen vet att den är viktig, att jag lyssnar och försöker hjälpa hen. Istället för att kasta ur sig “hur mår du” i förbifarten så tror jag verkligen på att göra det där lilla extra, och lägga den tiden, är det som kan vara hela skillnaden.
Sedan vill jag verkligen lyfta vikten av att dela med sig av kunskap och lärdomar. På vår vårdcentral kan nästan alla de flesta delar av verksamheten. Så har det inte alltid varit, men det ledde ju till stora problem när någon var sjuk eller ledig. I vårt fall har det inneburit att när alla kan göra allt så kan vi vara flexibla och flytta runt personal utifrån behov i verksamheten. Därför har vi inte heller behövt använda bemanning utan kan förlita oss på vår egen kapacitet.
Vilka krav ställs av dig som chef?
En egenskap jag tror jag har är förmågan att ta fram den positiva sidan hos människan, att lyfta allt de är duktiga på. Det ger människor mycket självförtroende och att de kan se hur mycket kapacitet de har och utvecklingen de gjort. Sedan är det viktigt att alla känner sig delaktiga. Det är vi tillsammans som bestämmer och planerar verksamheten. Det är inte jag som bestämmer och delar ut order utan alla ska involveras och var och ens röst betyder något.
Finns det något i hur vården styrs idag som kan bli bättre?
Vi måste bli bättre på att dela med oss av kunskap och lärdomar! Tyvärr verkar en del tro att om de behåller kunskapen själva så blir de nyckelpersoner som inte går att flytta på eller byta ut. Jag tror verkligen att man ska lära ut allt man kan och det finns hela tiden nya saker att lära sig. Som chef är det viktigt för mig att kunna hela verksamheten och vara engagerad i den. Det innebär att jag kanske en dag hjälper till i hemsjukvården och en annan dag sitter i kassan. Sedan vill jag verkligen betona tillgängligheten och närvaron. Min dörr är alltid öppen och jag sitter precis bredvid kassan på vårdcentralen. Det innebär att jag ser och hör vad som händer och har koll på hur alla mår. Jag kan inte komma ihåg en enda gång då någon mått dåligt och jag inte känt till det. Då har jag varit där, pratat, lyssnat eller kramat dem. För även om du går till jobbet så är du en människa, och du behöver må bra för att kunna göra ditt jobb bra.